Stakeholders

Als eigenaar van een onderneming heb je verschillende stakeholders, denk hierbij aan je personeel, klanten en leveranciers. Om een succesvolle onderneming te leiden, is het van belang om met al je stakeholders een goede band te onderhouden.

Personeel

Wanneer je net start met je eigen onderneming heb je misschien nog geen personeel, maar naar mate je groeit, kan personeel steeds relevanter worden. Houd daarbij rekening met de kosten: de personeelskosten liggen ongeveer 30% hoger dan het brutoloon dat je een medewerker betaalt. Je moet immers ook premies betalen voor verzekeringen en pensioen. Denk vooraf ook goed na hoe je zaken geregeld hebt als je in de situatie komt dat je je personeel weer moet ontslaan, omdat het minder goed gaat met je onderneming. Zorg dat je dit op een nette manier regelt en dat je een goede reputatie als werkgever houdt. Anders kan het in het vervolg lastiger worden om personeel te werven.

Klanten

Je klanten zijn het allerbelangrijkst. Zonder hen heb je immers geen inkomsten. Laat zien dat je een professionele onderneming hebt, door nauwkeurig en klantvriendelijk te werk te gaan en afspraken altijd na te komen.

Leveranciers

Ook een goede band met leveranciers is van belang, zij zorgen er immers voor dat jij aan je klanten kunt leveren. Verdiep je in een leverancier voordat je bepaalt met wie in in zee gaat en kijk ook naar bijkomende kosten. Zorg dat je je eigen wensen helder hebt, zodat je goede afspraken kunt maken.

 

 

 

Heb je een vraag?

Stel je vragen vrijblijvend via het contactformulier

Neem contact op